România ar avea mai multă independenţă dacă ar putea să producă mai multe transportoare blindate şi ar depinde mai puţin de furnizori externi într-o situaţie de criză, în contextul în care climatul general de securitate din regiune s-a schimbat în ultimii ani, iar cererea statelor pentru sporirea securităţii a crescut, au declarat, pentru News.ro, reprezentanţi ai producătorului finlandez de echipament militar Patria.
Declaraţiile vin în contextul în care Patria, este interesată să obţină contractul românesc pentru transportoare blindate 8X8 – pe care este gata să le producă în România, după îngheţarea acordului cu Rheinmetall de către guvernul PSD.
Ministrul Apărării, Gabriel Leş, a transmis, recent, Parlamentului pentru aprobare lista programelor de investiţii ale Armatei pentru perioada 2017-2020, potrivit News.ro. Potrivit unor surse parlamentare, valoarea totală estimată depăşeşte 9 miliarde euro, fiind inclusă şi achiziţionarea a patru noi corvete multifuncţionale.
Creşterea bugetului MApN, începând cu anul 2017, la 2% din PIB, a creat condiţiile pentru iniţierea unor programe de înzestrare strict necesare pentru accelerarea modernizării Armatei României şi în concordanţă cu iniţiativele prioritare ale MApN aferente Programului de guvernare 2017-2020.
Unul dintre obiectivele autorităţilor române este modernizarea parcului de transportoare blindate, armata având nevoie de 600-700 de noi astfel de autovehicule.
La finalul anului trecut, Guvernul a ajuns la un acord cu Rheinmetall, companie germană constructoare de vehicule şi echipamente militare, pentru contruirea în România a noului transportor blindat modern, care să înlocuiască vechile TAB-uri. Noul guvern a îngheţat însă acordul, ca şi acordurile pentru alte echipamente militare, astfel că, în prezent, concurenţii grupului german interesaţi de contract au devenit din nou activi în România.
Una dintre companiile interesate de contractul de transportoare blindate 8X8 este grupul finlandez Patria, care a purtat recent mai multe discuţii cu o serie de potenţiali parteneri din industria românească de apărare.
Ca să-şi mărească şansele de a obţine contractul, Patria se declară gata să transfere în România know-how şi tehnologie pentru ca firmele româneşti să producă transportoarele blindate.
"Nu vorbim doar de o fabrică, ci de dezvoltarea unei întregi reţele. Acest tip de proiect va creea sute de locuri de muncă", a declarat vicepreşedintele diviziei terestre a grupului Patria, Markku Koivisto.
Dezvoltarea producţiei de armament este o mişcare înţeleaptă în contextul schimbării climatului de securitate la nivel regional, mai declară reprezentanții Patria.
În funcţie de nivelul ales, transportorul blindat Patria AMV poate rezista la proiectile de calibrul 30 mm şi la explozia unor mine de până la 10 kilograme, potrivit prospectului. Vehiculul are o greutate de până la 27 de tone, poate fi dotat inclusiv cu tunuri de calibrul 105 mm şi are o viteză maximă de peste 100 km/h.
Potrivit reprezentanţilor Patria, în şase luni de la semnarea contractului, compania ar putea livra României 20 de unităţi, în funcţie şi de specificaţiile cerute de autorităţi, potrivit vicepresedintelui senior în cadrul diviziei, Juha Simola.
În prezent, autorităţile române evaluează propunerile primite de la firmele interesate să participe la înzestrarea cu transportoare blindate şi vor decide care sunt paşii următori. Printre companiile care ar fi luate luate în calcul de către statul român pentru livrarea de transportoare blindate, în afară de Rheinmetall, sunt producătorul elveţian Mowag şi cel italian Iveco.