Acest site foloseste cookie. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe                   x
Acasa Ştiri Externe Imigranții disperați îmbogățesc rețelele de trafic de persoane, care au împânzit Europa. În continentul pe care acum un sfert de secol ziduri au fost dărâmate, noi bariere se construiesc

Imigranții disperați îmbogățesc rețelele de trafic de persoane, care au împânzit Europa. În continentul pe care acum un sfert de secol ziduri au fost dărâmate, noi bariere se construiesc

Un articol de: |
Foto: theguardian.com Externe

La o zi după ce 71 de oameni au murit sufocați într-un camion în Austria, trei copii au fost salvați dintr-un altul plin cu oameni. Toți trecuseră priintr-un drum exprem de periculos controlat de grupări criminale, informează The Guardian.

David Furtner de la poliția austriacă a declarat că salvarea a avut loc în ultimul moment. Cei trei copii erau înghesuiți într-un camion alături de alți peste 20 de oameni, când au fost opriți în micul orășel St Peter am Hart, în apropiere de granița cu Germania. Copiii și părinții lor  au fost transportați la spital în orașul Braunau situat în apropiere, iar șoferul, un român în vârstă de 29 de ani, a fost arestat.

”Medicii ne-au spus că nu ar mai fi rezistat mult”, a spus Furtner despre copii, care, a adăugat el, au fost găsiți într-o stare critică și deshidratați.

Măcar erau în viață. Cu o zi în urmă, poliția austriacă a ajuns pe autostrada A4 între Neusiedl și Parndorf și a găsit un camion alb abandonat plin cu cadavrele a 71 de oameni care se sufocaseră. Pentru ei nu a mai existat o salvare de ultim moment. Trupurile lor erau atât de descompuse încât oamenii care treceau pe acolo au văzut lichid putred scurgându-se din camionul folosit până atunci la trasportul de pui înghețați. Înăuntru, polițiștii nu au găsit niciun fel de sistem de ventilație. Căptușeala frigorifică a camionului era smulsă din loc în loc, fapt ce arăta că imigranții încercaseră în zadar să se salveze. Patru copii  se aflau printre cei decedați, cel mai mic având un an.

De când a început criza imigranților, în centrul atenției au fost oamenii care și-au riscat viețile pentru a ajunge pe continent trecând Marea Mediterană, dar despre zecile de mii care au traversat Balcanii de Vest nu s-a vorbit prea mult. Evenimentele recente din Austria au schimbat, însă, acest lucru.

În timp ce investigațiile polițiștilor continuă pentru a destructura gruparea vinovată de tragedie, Europolul a anunțat că a programat o reuniune de urgență la Haga. Oameni ai legii din șase state vor fi prezenți, efortul masiv demonstrând cât de extinse sunt rețelele care profită de tragedia imigranților.

Ultimele cifre arată că ruta Macedonia-Serbia-Ungaria-Austria este acum mult mai folosită decât cea care trece prin Marea Mediterană. Din ianuarie până în iulie, 102 342 de oameni au ajuns în Austria trecând prin Balcanii vestici, cu aproape 10 000 mai mulți decât cei care au traversat Mediterana.

Cifrele mai arată că peste 2 500 de oameni au murit înecați în Mare în acest an, ultima tragedie care a dus la moartea a 300 de persoane având loc în largul Libiei. Amnesty International atrage atenția că oameni extrem de periculoși continuă să profite de migranții vulnerabili care călătoresc spre nord via Macedonia, făcând referire la acte de violență sau șantaj.

Unii probabil au avut de suferit din cauza rețelei bulgaro-ungare despre care se crede că este vinovată de moartea celor 71 de imigranți. Ceea ce este însă sigur este că această rețea are legături că alte găști criminale cunoscute de autorități.

Europolul, care are  acces la baze de date a peste 500 de agenții din Europa, a  remarcat o legătură între cei arestați și alte bande. La scurt timp după ce camionul a fost găsit, Europolul a identificat o rețea de criminalitate care este răspândită pe tot continentul.

A devenit acum evident să rețelele de criminalitate recunoscute în Balcanii de Vest au început să profite de criza imigranților. O treime din cele 130 de investigații ale Europolului în care sunt vizați traficanți de persoane au arătat că rețelele vinovate au fost fost responsabile în trecut și pentru trafic de droguri, proxenetism sau spălare de bani.

Imigranții aflați în condiții vulnerabile au devenit o importantă sursă de venit pentru grupările criminale. Izabella Cooper, purtătoare de cuvânt a Frontex, a declarat că numărul celor implicați – Germania se așteaptă la un record de 750 000 de solicitanți de azil în acest an – arată că traficul de persoane a devenit probabil cel mai profitabil ”job” pentru infractorii europeni.

Pentru migranții înșiși, costurile ce li se cer variază în  funcție de ruta pe care urmează să o parcurgă.

Cei care pleacă din Siria, de exemplu, trebuie să plătească o taxă de circa  1 000 de dolari (649 de euro) pentru a fi transportați de la coasta turcă, într-o bărcuță mică, la insulele grecești din apropiere, de obicei Kos. (Unii, totuși, susțin că au plătiti chiar dublu).  De acolo, ei  speră ca un feribot trimis de guvernul grec să-i transporte pe continent și, odată ajunși acolo, începe drumul spre nord. În Macedonia, migranții plătesc traficanților de persoane, în medie, 500 de dolari pentru a trece țara pe trasee off-road către Serbia, un drum ce poate dura chiar și zece zile. Cooper susține că mulți sunt conduși de ghizi prin păduri. Amnesty International notează într-un raport de 70 de pagini că: ”Mersul pe orice fel de vreme, mersul pe munți,  trecutul râurilor, uneori fără apă și mâncare zile la rând, provocarea este imensă. Epuizarea, durerea și foametea își spun cuvântul atât asupra sănătății fizice, cât și asupra cele psihice”.

Unii imigranți, cel mai înstăriți, aleg deseori să-i plătească pe traficanți în avans pentru rute organizate dinainte. ”Există servicii care sunt oferite potențialilor migranți, de exemplu un serviciu  care include drumul din Siria până în Marea Britanie sau Franța costă 15 000 de dolari. Traficanții se vor ocupa de fiecare secțiune a drumului folosindu-se de legăturile pe care le au cu alte rețele de criminalitate”, scrie Wainwright.

În ciuda eforturilor pe care de depun autoritățile, afluxul de imigranți continuă să fie masiv. Rutele folosite de traficanți în Balcani se schimbă rapid, susține poliția. Aceștia iau în calcul care ar putea fi secțiunile de drum în care se pot întâlni cu forțe de poliție și decid pe loc să urmeze alt traseu. Drumul și traficanții sunt periculoși, dar oamenii sunt mult prea disperați să le pese.

Îngrijorarea pentru siguranța imigranților a determina Organizația Națiunilor Unite să atragă atenția asupra riscului de abuz și violență la care se supun migranții. Amnesty international notează, de asemenea, că refugiații sunt ”vulnerabili atacurilor și furturilor comise de grupuri armate”.  Aceasta mai relevă că migranții au fost uneori forțați să dea mită 100 de euro oficialilor de la granițele sârbești.

Dar rețelele din Europa nu sunt singurele care profită. Oameni periculoși din Siria fac bani buni asigurându-le celor ce vor să plece o ieșire din țara măcina de război. De asemena, rețele din Occident sunt implicate în transportul imigranților.

”Sunt infractori britanici implicați, care încearcă să exploateze faptul că atât de mulți migranți încearcă să ajungă în Marea Britanie”, mai arată Wiainright. Rețelele se află în vizorul autorităților britanice.

Când se va sfârși criza nimeni nu știe. Activiștii pentru drepturile omului militează pentru organizarea de rute sigure care să permită refugiaților să se deplaseze fără a mai fi nevoiți să apeleze la traficanți. Totuși, în absența unui acord politic concret, statele au aplicat măsuri unilaterale pentru a face față crizei. În continentul pe care acum un sfert de secol ziduri au fost dărâmate, noi bariere se construiesc.

Recomandă stirea:
email
 
 
TOP 5 Externe