Știm că timpul tău e prețios, așa că nu te vom deranja cu știri care nu sunt știri.
Abonează-te la notificările B1.ro și vei primi o selecție riguroasă a celor mai importante știri ale zilei.
Nu, multumesc Accept
Acasa Ştiri Economic Prețul CARBURANȚILOR sare în aer! Cu cât și de ce se SCUMPESC. Consecințe dramatice pentru toată economia

Prețul CARBURANȚILOR sare în aer! Cu cât și de ce se SCUMPESC. Consecințe dramatice pentru toată economia

Un articol de: - 20 Sep 2017, 15:24
Economic

Majorarea accizelor la carburanți vine într-un moment prost când companiile din domeniu trebuie să facă față și creșterii cu peste 10% a cotațiilor internaționale. După majorarea din 15 septembrie, urmează și al doilea val din 1 octombrie, scrie Profit

Chiar dacă au majorat prețurile gradual în ultimele două săptămâni cu peste 19 bani/litru pentru a atenua impactul creșterii, majorarea accizei cu 16 bani/litru, începând din 15 septembrie, nu acoperă întreaga creștere de costuri cu care se confruntă industria carburanților.

Și asta deoarece, pe lângă acciză, companiile sunt supuse și presiunii majorării prețurilor internaționale ale petrolului, dar și celor ale produselor finite, în cazul celor care le importă în vederea comercializării (în special motorină).

Americanii au fost obligați să-și majoreze importurile de benzină din Europa, în timp ce europenii au fost lipsiți de importurile de motorină din SUA, utilizând la maximum capacitatea de rafinare. Așa se face că, începând cu a doua jumătate a lunii august, cotațiile internaționale ale benzinei și motorinei s-au apreciat considerabil, acestea aflându-se deja de 2 luni pe un trend ascendent. În prezent, cotațiile celor două tipuri de carburanți sunt cu 10%, în cazul benzinei, respectiv 14%, în cazul motorinei, peste cele înregistrate în urmă cu o lună.

Aceasta a dus la majorarea prețului fără taxe în toată Europa. Potrivit raportului Bulletin Oil al Comisiei Europene, în Austria, prețul fără taxe al benzinei s-a majorat, între 28 august și 11 septembrie, cu 36 de euro pe mia de litri, în Polonia - cu 34,93 euro/1000 l, iar în Ungaria acesta a crescut, în aceeași perioadă, cu 32,74 euro/1000 litri. În Cehia, majorarea a fost una mai mică, de doar 16,5 euro/1.000 litri.

Cele mai reduse scumpiri la benzina fără taxe au fost înregistrate în Bulgaria, 9,07 euro/1000 litri, și surprinzător, dat fiind faptul că din 15 septembrie a intrat în vigoare majorarea de acciză, în România, cu 8,2 euro/1000 litri.

Impactul în prețul la pompă, prin adăugarea taxei pe valoare adăugată (TVA) a fost de aproximativ 5 bani/litru. Iar cum datele Bulletin Oil sunt valabile pentru 11 septembrie, de atunci companiile din România efectuând alte scumpiri!

În cazul motorinei, carburant importat în România în cantități de 1 milion de tone anual, companiile autohtone au majorat prețurile în perioada 28 august-11 septembrie mai agresiv decât statele din jur, cu 22,1 euro/1000 de litri. În Ungaria și Polonia, motorina s-a scumpit cu 18, respectiv 18,5 euro/1000 de litri. Cea mai redusă majorare a prețului motorinei a fost înregistrată în Bulgaria - aproximativ 8 euro/1000 l.

Evoluția cotațiilor internaționale la petrol și produse petroliere, dar și următoarea etapă de creștere a accizei, cea de pe 1 octombrie, tot cu 16 bani/litru, fac inevitabile noi scumpiri ale carburanților, care vor depăși mai mult ca sigur pragul de 5 lei/litru, și în cazul benzinei, și în cazul motorinei.

Citeşte mai multe despre:   motorină,   scumpiri
 
 
 
Loading...