Știm că timpul tău e prețios, așa că nu te vom deranja cu știri care nu sunt știri.
Abonează-te la notificările B1.ro și vei primi o selecție riguroasă a celor mai importante știri ale zilei.
Nu, multumesc Accept
Acasa Ştiri Eveniment EXCLUSIV // Țepele trase de magazinele online fantomă care pretind că vând produsele unor branduri celebre pentru a obține datele de pe cardul bancar. Cum pot fi evitate fraudele

EXCLUSIV // Țepele trase de magazinele online fantomă care pretind că vând produsele unor branduri celebre pentru a obține datele de pe cardul bancar. Cum pot fi evitate fraudele

Un articol de: George Forcoș - 01 Mar 2021, 15:47
EXCLUSIV // Țepele trase de magazinele online fantomă care pretind că vând produsele unor branduri celebre pentru a obține datele de pe cardul bancar. Cum pot fi evitate fraudele Eveniment

Mulți români s-au trezit cu conturile golite, după ce au efectuat plăți online către site-uri fantomă care, folosindu-se de numele unor branduri celebre pretindeau că vând produse originale. În realitate, multe magazine erau fictive, produsele afișate erau clone ale produselor vândute de site-urile originale iar în spatele lor se ascundea o înșelătorie. După ce clienții au transmis datele personale de pe cardul bancar pentru efectuarea comenzii dorite, banii au fost retrași fără să existe în realitate un produs care să fie livrat.

 

Cum își ademenesc victimele magazinele online fantomă

 

Site-urile fake pretind că vând produse originale de la branduri de top precum Nike sau Adidas. Hackerii atrag posibilele victime cu reduceri de nerefuzat. După ce plasează comenzi sau înregistrează datele personale, clienții așteaptă la nesfârșit să se bucure de produsele dorite, deși banii au fost retrași de pe carduri. Mai mult, informațiile pot fi folosite în continuare de răufăcătorii cibernetici pentru a produce alte pagube.

BROXO SRL a sesizat încă din 2017 faptul că un număr considerabil de site-uri nelegitime folosesc fosta denumire a companiei SHOPICA SRL pentru a frauda vizitatorii. Reprezentanții companiei sugerează clienților să nu comande sau să introducă datele cardului pe alte magazine online ce folosesc în secțiunea Politica de Confidențialitate / Termeni și Condiții denumirea SHOPICA SRL.

Cei care au făcut deja acest lucru, sunt sfătuiți să blocheze cardul contactând banca emitentă, întrucât au făcut o plată pe un website nesecurizat.

La aproape un an de la aparitia primului website care se folosește în mod fraudulos de denumirea societății comerciale SHOPICA SRL, noi websiteuri au apărut saptamanal. Clienților li s-a recomandat să nu achizitioneze produse de pe websiteuri ce folosesc denumiri precum ochelari-rayban, adidasi-puma, ceasuri-casio, telefoane-iphone întrucat niciun website serios nu ar folosi asemenea denumire, nu prezintă număr de telefon, formularul de contact este vag. 

Printre site-urile clonă se numără magazinul www.columbiaromania.net. Foarte multe persoane s-au plâns că inițial au crezut că produsul comandat doar întarzie. Nu mică le-a fost mirarea când au aflat că în realitate au fost păgubite. Victimele care au efectuat comenzi sunt sfătuite să meargă la bancă și să închidă cardul pentru că datele sunt salvate și pot fi folosite oricând.

Pe lista magazinelor fantomă se află și www.nikeairmax90romania.com. Cumpărătorii s-au plâns pe platformele de socializare că, după ce au camandat produsele dorite au încercat în zadar să găsească un numă de contact pentru a lua legătura cu reprezentanții magazinului pentru a afla stadiul comenzii. Nici după ce au trimis mesaje prin e-mail nu au avut succes. În aceste condiții șansele ca produsul să fie livrat sau banii recuperați sunt minime.Tragedie în lumea artistică! A murit o mare valoare a României, la doar 43 ani, din cauza Covid-19

O metodă des folosită de magazinele online fantomă pentru a-și atrage victimele este prezentarea unor oferte fictive care pot consta în reduceri de peste 50% din costul produselor afișate pe site-urile originale.

Un exemplu în acest sens este site-ul www.nikeromania.com, recamat ca fiind unul fraudulos. Magazinul afișează produse cu 50% mai ieftine decât cele prezente pe site-ul original: nike.com. De asemenea, produsele vândute pe site-ul fantomă sunt asemănătoare sau chiar identice cu cele de pe site-ul original.

 

Produse afișate pe site-ul nikeromania.com, reclamat ca fiind înșelător

 

Produse afișate pe site-ul oficial Nike

 

 

 

 

Cum pot fi evitate țepele date de magazinele online fantomă

 

Contactat de B1.RO, Mircea Enescu, specialist în vânzări a explicat cum ar trebui verificat dacă site-urile de vânzări sunt autentice sau nu. În primul rând trebuie analizat dacă există informații de identificare a companiei afișate clar pe site-ul respectiv, iar în al doilea rând, în cazul unor dubii clienții trebuie să opteze pentru comenzi cu plata la livrare:

"În primul rând cumpărătorii ar trebui să caute codul fiscal al companiei menționate pe site și să dea un telefon pe numărul afișat și să întrebe dacă produsele sunt reale. Pe site-ul respectiv trebuie să existe datele de contact ale companiei iar clienții trebuie să ia legătura cu compania respectivă, să verifice în ce măsură informațiile respective sunt reale și dacă există stoc de marfă disponibil. De asemenea, să nu comande cu plata cu cardul pe internet, ci cu plata cash la livrare.

În mod normal orice companie care se respectă trebuie să aibă codul fiscal afișat. Dacă nu găsești codul fiscal, dacă nu găsești o adresă fizică, un număr de telefon, informații clare de identificare ar trebui să dea de bănuit ", a explicat Mircea Enescu.

La rândul său, consultantul Tudor Galoș a precizat pentru B1.RO că posibilii cumpărători trebuie să fie foarte atenți atunci când vine vorba despre ofertele afișate de magazinele online. Ca un retailer să se poziționeze cu 20% mai ieftin înseamnă că fie lichidează un stoc, fie face o promoție agresivă: 

"În primul rând dacă o ofertă arată prea bine ca să fie adevărată, atunci aproape sigur este o escrocherie. Când cumperi un produs de brand te uiți atent la ce preț este poziționat pe alte site-uri, în special pe site-uri de retail de specialitate. Ca un retailer să se poziționeze cu 20% mai ieftin înseamnă că fie lichidează un stoc, fie face o promoție agresivă. Doar retailerii mari își permit să finanțeze promoții agresive, arareori cei mici își permit astfel de extravaganțe. Dacă vrem să aflăm dacă promoția este reală sau nu trebuie să aflăm mai multe lucruri despre retailer-ul care vinde produsul.

În primul rând verificăm denumirea site-ului, să vedem unde este înregistrat și de către cine. În România acest serviciu este asigurat de către RoTLD, în străinătate de către ICANN. În al doilea rând căutăm Termenii și Condițiile site-ului care reprezintă de fapt contractul de utilizare al site-ului. Acolo aflăm entitatea juridică din spatele site-ului.

Dacă ea lipsește atunci riscul de fraudă este foarte mare. În al treilea rând verificăm dacă entitatea juridică are istoric. În România acest lucru se face prin intermediul interogării CUI-ului pe site-ul Ministerului Finanțelor. Dacă istoricul prezent acolo este de încredere atunci promoția este cel mai probabil pe bune. Cel mai important lucru de reținut însă este acesta: dacă oferta arată prea bine ca să fie adevărată, aproape sigur este o escrocherie", a precizat Tudor Galoș.

 

 

Lista site-urilor fantomă reclamate de clienți

 

Zilnic, firma BROXO SRL a primit telefoane si mesaje de la persoane pagubite.  Așa se face că lista site-urilor fantomă s-a mărit considerabil,  www.adidasiairmax.com și www.tenisivans.com, regăsinduse la rândul lor printre magazinele fictive. Produsele comandate de pe aceste site-uri nu se livreaza niciodata.

Aceleași probleme au fost semnalate de utilizatori și în ceea ce privește site-ul www.thenorthfaceromania.com. 

Exemple site-uri fantmă care fraudează clienți utilizând denumirea SHOPICA SRL sunt următoarele: www.drmartensro.com

www.timberlandoutletro.com

www.nikeromania.com

www.adidasireduceri.net

www.supraskytopromania.com

www.superdryoutletro.com

www.tenisiconversero.com

www.thenorthfaceromania.com

www.adidasiairmax.com

www.adidasonlineromania.ro

www.adidassuperstarromania.ro

www.alfaacentelik.com

www.converseoutlet.ro

www.converseromaniaieftini.ro

www.drmartensromania.ro

www.eccobiomromania.com

www.filaoutletromania.ro

www.gheteromania.com

www.incaltamintesalomon.com

www.jachetaromania.ro

www.merrellromania.ro

www.miloroshop.top

www.pantofidesport.ro

www.pumaromania.ro

www.pumaromaniaoutlets.ro

www.reebokreduceri.com

www.simplu.cc

www.tenisiclarksromania.ro

www.tenisiieftinionline.com

www.timberlandoutletromania.ro

www.timberlandromania.ro

www.uggromaniareduceri.net

Site-urile enumerate mai sus reprezintă doar o fracțiune din multitudinea de site-uri care apar în Google folosind denumirea SHOPICA SRL secțiunea Politica de Confidențialitate / Termeni și Condiții.

Utilizatorii plasează comenzi folosind cardul bancar pe site-uri de tipul celor menționate mai sus, banii sunt retrași iar produsele nu ajung niciodată în posesia cumpărătorilor, aceștia îndreptând ulterior eronat reclamațiile către BROXO SRL.

 

Sfaturile specialiștilor în securitate cibernetică

 

La rândul lor specialiștii în securitate cibernetică transmit câteva sfaturi pentru cumpărători. Silviu Stahie, specialist în securitate informatică la Bitdefender, ne sfătuiește să ne orientăm către comercianții cu reputație și nu către cei apăruți peste noapte. De asemenea, trebuie să privim întotdeauna cu scepticism oferte promovate pe rețele de socializare sau email, mai ales când aceste au prețuri prea mici față de restul pieței:

“Problema site-urilor frauduloase care apar în preajma sărbătorilor sau a diferitelor evenimente comerciale este una veche și nu este un fenomen care va dispărea prea curând, dintr-un motiv foarte simplu. Genul acesta de fraude funcționează mai mereu, dar oamenii nu sunt chiar lipsiți de opțiuni. Trebuie doar să își dorească să utilizeze uneltele pe care le au la îndemână. Nu trebuie să ne gândim la timpul petrecut pentru siguranța noastră ca fiind pierdut sau inutil, ci ca o investiție la fel de utilă ca și achizițiile pe care le facem.

În primul rând, clienții trebuie să se orienteze către comercianții cu reputație și nu către cei apăruți peste noapte. De asemenea, priviți întotdeauna cu scepticism oferte promovate pe rețele de socializare sau email, mai ales când aceste au prețuri prea mici față de restul pieței sau îndeamnă la achiziție sub pretextul epuizării rapide a stocului”,a  declarat Silviu Stahie pentru B1.RO.

În plus nu trebuie deloc ignorate soluțiile de securitate care să ne ofere informații despre istoricul negativ al site-ului și care să permită blocarea accesului:

“De asemenea, nu trebui să uităm de soluțiile de securitate care fac mai mult decât să ne protejeze împotriva virușilor. O soluție completă de securitate va informa utilizatorul asupra site-urile cu istoric negativ, blocând accesul. Apoi, cumpărăturile trebuie făcute tot prin intermediul acestei soluții de securitate care trebuie să ofere un browser separat și securizat pentru achiziții online sau pentru interacțiunea cu băncile.

Nu în ultimul rând, verificați-vă regulat conturile în special înainte și după tranzacțiile online, pentru a fi siguri că totul este în regulă și informați banca imediat ce observați ceva în neregulă. În plus, păstrați mail-ul care conține confirmarea plății online până la livrarea produsului”, a mai precizat Silviu Stahie.