Știm că timpul tău e prețios, așa că nu te vom deranja cu știri care nu sunt știri.
Abonează-te la notificările B1.ro și vei primi o selecție riguroasă a celor mai importante știri ale zilei.
Nu, multumesc Accept
Acasa Ştiri Eveniment Beneficiile ședintei de psihoterapie: când este indicat să mergem la un specialist?

Beneficiile ședintei de psihoterapie: când este indicat să mergem la un specialist?

Un articol de: B1.ro - 16 Oct 2019, 15:27
Eveniment

Psihoterapia este o metodă de tratament care urmărește îmbunătățirea sau reducerea unor simptome, comportamente nocive sau afecțiuni mintale ale unei persoane. Altfel spus, psihoterapia se bazează pe relația dintre un specialist și pacient și își propune să rezolve problemele emoționale ale acestuia. În cele ce urmează, vom discuta despre:

●     Când știi că este nevoie să apelezi la psihoterapie;

●     Tipuri de psihoterapie;

●     Beneficiile ședinței de psihoterapie;

●     Cât costă o ședință la psiholog.

Scopul psihoterapiei este de a-i face pe pacienți să își înțeleagă propriile sentimente și gânduri și, prin urmare, ce anume îi face să se simtă optimiști, anxioși, triști sau veseli. Astfel, ei pot învăța cum să gestioneze situațiile dificile din viața lor de zi cu zi într-un mod benefic pentru ei.

Noi, oamenii, avem nevoie de o persoană care să ne asculte problemele în mod obiectiv. De ce? De cele mai multe ori, se întâmplă ca, din dorința de a ne ajuta, familia sau prietenii să ne spună tot lucrurile pe care ne dorim să le auzim, ceea ce nu ne ajută în tratarea problemei noastre. Psihoterapeutul poate fi un psiholog, consilier, asistent social, psihopedagog, psihanalist sau psihiatru.

Psihoterapia poate fi soluția pentru o serie de probleme cu care se confruntă o persoană pe parcursul vieții, de la anxietate, depresie, stimă de sine scăzută, până la dependență, conflicte cu cei din jur sau tulburări mintale.

De asemenea, putem avea nevoie de psihoterapie atunci când trecem printr-o situație dificilă, cum ar fi pierderea unei persoane dragi sau simțim o ruptură emoțională. Așadar, nevoia de a merge la psihoterapeut apare atunci când problemele ne copleșesc și simțim că nu le mai putem face față.

 

Când știi că este nevoie să apelezi la psihoterapie?

 

●     Dacă te simți copleșit de un sentiment de tristețe sau neputință;

●     Dacă simți o incapacitate de a face față problemelor din viața de zi cu zi;

●     Dacă ai gânduri care îți provoacă dificultăți de concentrare în activitățile cotidiene;

●     Dacă faci abuz de acool sau droguri;

●     Dacă, pe plan emoțional, simți că problemele nu pot fi rezolvate, în ciuda sprijinului acordat de prieteni și familie;

●     Dacă experimentezi sentimente de inferioritate sau îngrijorare fără motiv.

Pe lângă aceste motive, psihoterapia este indicată și în cazul în care ne dorim să ne cunoaștem mai bine pe noi înșine sau să ne îmbunătățim abilitățile de relaționare cu cei din jur.

 

Tipuri de psihoterapie

 

Psihoterapia comportamentală

Acest tip de psihoterapie îi ajută pe pacienți să înțeleagă influența comportamentului lor asupra modului în care se simt. Scopul este ca, prin schimbări ale comportamentului, experiențele pozitive să le înlocuiască pe cele negative. Prin acest tip de psihoterapie sunt ajutate persoanele al căror stres emoțional provine din comportamentele lor.

Psihoterapia cognitivă

Se bazează pe ideea că gândurile și convingerile noastre modelează ceea ce simțim. Așadar, modificarea gândurilor negative ne poate schimba percepția asupra evenimentelor și starea emoțională. Psihoterapia cognitivă poate fi de folos în tratarea bolilor precum tulburarea de stres post-traumatic.

Psihoterapia cognitiv-comportamentală combină psihoterapia comportamentală și cea cognitivă pentru a interveni atât asupra gândurilor, cât și asupra comportamentelor persoanei respective.

Psihoterapia interpersonală

Își propune să rezolve problemele apărute în relațiile cu ceilalți, familie sau prieteni. Psihoterapeutul ajută pacientul să își identifice propriile emoții și să le exprime mai bine în relațiile cu ceilalți. Astfel, acesta învață să își modifice abordarea problemelor și să le gestioneze într-un mod constructiv.

Psihoterapia de familie

Un psihoterapeut specializat în acest tip de psihoterapie se concentrează pe problemele provenite din contextul familial, de exemplu, atunci când apar probleme în cuplu. Identificarea tiparelor familiale negative poate ajuta membrii familiei să renunțe la obiceiurile nocive. Acest tip de terapie își propune să îmbunătățească modul în care comunică membrii familiei.

Psihoterapia de grup

De regulă, acest tip de terapie implică mai mulți pacienți cu probleme similare și un singur specialist. Este benefică pentru pacienți pentru că, ascultându-se între ei, își dau seama că nu sunt singurii care suferă de acea problemă și, astfel, primesc sprijin emoțional. În plus, feedback-ul primit de la mai multe persoane îi poate ajuta la schimbarea perspectivei asupra problemei.

Psihoterapia psihodinamică

Acest tip de psihoterapie se concentrează pe tiparele comportamentale profunde, cum ar fi cele care decurg din experiențele anterioare ale unei persoane și care continuă să le influențeze comportamentele actuale.

Altfel spus, scopul este de a înțelege modul în care un comportament trecut sau o relație anterioară afectează comportamentul prezent. Pacienții pot înțelege, astfel, sursa suferinței lor emoționale, de care probabil nu sunt conștienți. De semenea, acest tip de terapie îi poate ajuta pe oamenii ai căror probleme nu au fost rezolvate de alte tipuri de terapie.

 

Beneficiile ședinței de psihoterapie

 

Cel mai mare beneficiu al psihoterapiei se dovedește a fi găsirea unei soluții pentru tratarea unor probleme, care pot fi ușoare sau, dimpotrivă, mai complicate. În plus, pacienții se pot înțelege mai bine pe ei înșiși și pot dezvolta noi abilități pentru îmbunătățirea relațiilor cu cei din jur. Psihoterapia poate aduce, de asemenea, claritate și liniște sufletească, și astfel o stare general mai bună.

Însă, pentru ca psihoterapia să dea rezultate, pacientul trebie să fie implicat total atât în timpul ședințelor, cât și în afara acestora. Cheia reușitei se bazează pe relația dintre pacient și specialist. Pacientul trebuie să fie dispus să își dezvăluie trăirile și sentimentele, să fie sincer și să respecte îndrumările specialistului. La rândul său, specialistul trebuie să fie empatic și să nu își judece pacienții. 

 

Cât costă o ședință la psiholog?

 

Tarifele pentru o ședință la psiholog pot varia în funcție de tipul de terapie aplicată, de experiența și pregătirea specialistului. În cazul tratării unor afecțiuni mintale mai serioase, psihoterapia poate fi îmbinată cu medicația - de exemplu în cazul tratării tulburării bipolare sau schizofreniei. Durata tratamentului care implică psihoterapie poate varia de la caz la caz, de la câteva săptămâni, luni sau ani.

Sănătatea mintală nu trebuie neglijată, fiind la fel de importantă precum cea fizică. Fie că  experimentați o anumită problemă sau vreți să stați de vorbă cu o persoană într-un mod obiectiv, faceți o programare la psiholog.

 

 
Loading...