Știm că timpul tău e prețios, așa că nu te vom deranja cu știri care nu sunt știri.
Abonează-te la notificările B1.ro și vei primi o selecție riguroasă a celor mai importante știri ale zilei.
Nu, multumesc Accept
Acasa Ştiri Eveniment Despre deontologie şi citarea sursei în cazul Hotnews.ro: Cum preiau unele site-uri munca altor colegi, pentru propriul lor profit

Despre deontologie şi citarea sursei în cazul Hotnews.ro: Cum preiau unele site-uri munca altor colegi, pentru propriul lor profit

Un articol de: - 07 Mai 2015, 10:13
Eveniment

Pe zi ce trece, jurnalismul care se practică în onlineul românesc devine din ce în ce mai uşor de făcut. Nu mai ai nevoie de reporteri, de surse, de telefoane date diverselor personaje ale zilei. Acum e mult mai simplu: preiei de la alţii toată informaţia! E o nouă practică ce a început să fie folosită cu succes atât de site-urile mai mici, dar şi de site-urile mai mari, cu pretenţii în media.

Este şi cazul site-ului Hotnews.ro, ce s-a obişnuit să preia pur şi simplu toate informaţiile echipei B1 TV. Fie că a fost vorba de anchete, reportaje sau de declaraţii ale unor invitaţi făcute în emisiunile postului nostru de televiziune, Hotnews a fost la post. Au preluat ştirea, au preluat declaraţiile, au preluat tot ce era de preluat şi, în cel mai fericit caz, au amintit o singură data, de multe ori la finalul textului, B1 TV.

Sunt situaţii hilare, când Hotnews citează în textele lor diferite agenţii de presă, care la rândul lor citează B1 TV. Numai că, Hotnews ştie foarte clar că informaţiile respective aparţin B1 TV, pentru că astfel de materiale sunt de multe ori pigmentate cu ilustraţii video de la B1 TV! S-a ajuns chiar în situaţia în care, inclusiv informaţiile meteo prezentate de Hotnews.ro să fie preluate de la reporterii B1 TV, cu tot cu video! (Vezi textul de AICI)



Declaraţiile lui Traian Băsescu, ale lui Dan Mihalache, ancheta corpului de control al Poliţiei în cazul Adrian Sârbu, diferite audieri la DNA, declaraţii ale lui Victor Ponta şi multe, multe alte informaţii prezentate de B1 TV, majoritatea în exclusivitate, sunt pur şi simplu preluate de-a gata şi pe de-a întregul de Hotnews.ro. Iar citarea, dacă se face, este minimă…



În schimb, de câte ori a fost cazul ca B1 TV să preia o informaţie aparţinând Hotnews.ro, citarea s-a făcut respectând toate normele meseriei. A fost preluat doar un fragment, sursa a fost amintită vizibil pe ecran, inclusiv prezentatorii de ştiri au precizat mereu numele publicaţiei. O practică corectă, de care Hotnews.ro a profitat de fiecare data pentru a-şi creşte notorietatea.



Modul de lucru al Hotnews.ro în privinţa citării B1 TV este cunoscut de mai multă vreme de către conducerea acestui site. Tocmai de aceea, după ce au atacat total nejustificat B1 TV într-un material privind creşterile de preţuri din marile magazine, atac pe care chiar propriii lor cititori l-au demontat (detalii aici), cei de la Hotnews s-au gândit să critice şi, culmea!, decizia B1 TV de a nu mai prezenta materialele de pe site-ul Hotnews.ro. Decizie editorială pe care B1 TV a luat-o din cauza abuzului Hotnews, dar şi a altor site-uri, de a prelua constant toată munca echipei B1 TV!

Puşi în faţa unei astfel de situaţii şi dorind să continue un război fără sens cu B1 TV, Hotnews.ro îşi asumă problemele legate de citarea sursei şi, spre exemplu, într-un material de miercuri ce se vroia critic la adresa B1 TV, dar care prelua declaraţii făcute pe B1 TV, hotărăsc să citeze cât mai corect postul nostru de televiziunea şi să amintească numele B1 TV de  numai puţin de 9 (nouă!) ori într-o ştire! Este vorba de declaraţiile făcute de senatoarea Cristiana Anghel într-o emisiune B1 TV şi preluate de Hotnews.ro. (Detalii AICI)

Mai mult, cei de la Hotnews au nonşalanţa de a acuza B1 TV că nu a citat site-ul lor atunci când am tratat un subiect privind masterplanul de la Transporturi, făcându-se că nu înţeleg că aşa-zisul lor subiect este de fapt… un subiect public. Era vorba de mai multe documente publice vizând un schimb de replici între Parlament şi Ministrul Transporturilor, documente care nu au aparţinut Hotnews, nu au fost descoperite de Hotnews şi, în consecinţă, niciun jurnalist n-ar fi avut niciun motiv în a cita Hotnews! Şi pentru a continua cu falsurile, cei de la Hotnews mai susţin cu rea credinţă că subiectul modificărilor la Codul penal nu a apărut pe B1 TV, în condiţiile în care acest subiect a fost amplu dezbătut încă de la începutul săptămânii în emisiunea "Ultimul cuvânt" de pe B1 TV!

În schimb, cei de la Hotnews nu se sfiesc să publice un mail privat din corespondenţa unei companii, considerând că astfel respectă practicile deontologice ale meseriei. Deontologie folosită cu dublu înţeles, în funcţie de interesele politice şi comerciale ale Hotnews…

B1 TV le reaminteşte atât celor de la Hotnews.ro, dar şi altor specialişti media care pun la îndoială regulile editoriale ale redacţiei noastre, că am respectat şi vom respecta întotdeauna atât regulile clasice privind citarea unei surse, cât şi munca altor colegi din alte redacţii, care încearcă într-o piaţă din ce în ce mai dificilă să păstreze valorile unui jurnalism de calitate. În schimb, vom dezavua noile practici şi reguli aduse în piaţă de diverşi pseudo-jurnalişti din pseudo-redacţii, care consideră că e mai uşor să preiei munca altora pe propriul tău site, decât să poţi trimite corespondenţi de presă pentru a urmări evenimentele zilei.

În lipsa unei legislaţii adecvate, aceste site-uri consideră că pot beneficia de munca altora, pentru propriul lor profit. E bine ca publicul să ştie şi să discearnă după ce criterii aşa zis deontologice funcţionează acestea şi cum încearcă să păcălească o meserie căreia, poate, o parte dintre cei care lucrează în astfel de locuri au uitat să îi mai înţeleagă resorturile.

P.S.
– Pentru alţi jurnalişti mult prea deontologi de la noua presa online, deveniţi celebri după promovarea excesivă a chiloţilor fetelor de la pagina 5, prezentăm încă un exemplu de citare cel puţin ciudată a sursei.

Pe site-ul ReporterVirtual.ro e preluată o informaţie B1 TV, fără nicio citare a sursei, după cum se poate vedea din imaginea de mai jos.



Cititorii sunt mutaţi apoi pe paginadepolitica.ro, unde apare, la finalul textului, si sursa reala a informatiilor: B1 TV.



Oare agentiile de publicitate ce plătesc atunci când cumpară reclamă online? Informaţiile Reporter Virtual sau informaţiile Paginii de politică, ambele preluate abuziv de la postul B1 TV?

O televiziune consumă zilnic resurse foarte mari, umane şi financiare, pentru a putea să-şi informeze telespectatorii. De la numărul mare de reporteri aflaţi pe teren, de multe ori în condiţii de vreme nepreielnică, până la costurile date de sateliţi, echipamentul tehnic specific, mijloace de tranport, studiouri tv etc. etc. De toate aceste investiţii profită în ziua de azi câteva site-uri aşa zis de ştiri, oamenii de aici nefăcând altceva decât să stea în faţa televizorului, să vâneze informaţiile transmise pe diverse posturi TV şi să ţină apoi lecţii de deontologie pe banii altora...

Citeşte mai multe despre:   B1 TV
 
 
 
Loading...