Știm că timpul tău e prețios, așa că nu te vom deranja cu știri care nu sunt știri.
Abonează-te la notificările B1.ro și vei primi o selecție riguroasă a celor mai importante știri ale zilei.
Nu, multumesc Accept
Acasa Ştiri Eveniment Victor Ciorbea şi-a delegat atribuţiile unui adjunct, dar acesta nu poate sesiza CCR: Avocatul poporului este o autoritate publică unipersonală, autonomă și independentă

Victor Ciorbea şi-a delegat atribuţiile unui adjunct, dar acesta nu poate sesiza CCR: Avocatul poporului este o autoritate publică unipersonală, autonomă și independentă

Un articol de: B1.ro - 18 Oct 2018, 22:39
FOTO Inquam Photos/Octav Ganea Eveniment

Avocatul Poporului, Victor Ciorbea, anunţă că şi-a delegat atribuţiile unuia dintre adjuncţi, care nu poate însă sesiza Curtea Constituţională a României (CCR).
Reprezentanţii instituţiei susţin că această exceptare este prevăzută într-o decizie a CCR care prevede că "Avocatul Poporului are exclusivitatea în privinţa deciziei de a ridica o excepţie de neconstituţionalitate, parte a independenţei instituţionale şi funcţionale de care acesta se bucură". 

"Prin ordinul nr.190 din 16 octombrie 2018 al Avocatului Poporului au fost delegate unele din atribuţiile acestuia către un adjunct al Avocatului Poporului", se arată într-un comunicat al instituţiei dat publicităţii joi seară.

Potrivit sursei citate, s-au exceptat de la delegare, printre altele, atribuţiile potrivit cărora Avocatul Poporului: "h) poate sesiza Curtea Constituţională cu privire la neconstituţionalitatea legilor, înainte de promulgarea acestora; i) poate sesiza direct Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a legilor şi ordonanţelor; k) angajează salariaţii instituţiei Avocatul Poporului şi exercită dreptul de autoritate disciplinară asupra acestora; m) poate sesiza instanţa de contencios administrativ, în condiţiile legii contenciosului administrativ; n) poate formula cereri de chemare în judecată ori plângeri penale şi poate reprezenta în faţa instanţei de judecată minorul, atunci când acesta a fost victimă a violenţei fizice sau psihice din partea părinţilor, tutorelui sau reprezentantului legal, a abuzului, violenţei şi exploatării sexuale, a exploatării prin muncă, a traficului de fiinţe umane, a neglijării şi exploatării, precum şi a oricărei forme de violenţă asupra copilului, prevăzute şi sancţionate de legislaţia internă şi internaţională la care România este parte".

Prin urmare, arată Victor Ciorbea, celelalte atribuţii prevăzute de Legea nr. 35/1997 republicată şi de Regulamentul de organizare şi funcţionare al instituţiei sunt exercitate de adjunctul Avocatului Poporului delegat prin ordin al Avocatului Poporului, după cum urmează: decide asupra petiţiilor formulate de persoanele fizice lezate prin încălcarea drepturilor sau libertăţilor acestora de către autorităţile administraţiei publice; verifică activitatea de rezolvare legală a petiţiilor primite; solicită autorităţilor sau funcţionarilor administraţiei publice în cauză încetarea încălcării drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice, repunerea în drepturi a petiţionarului şi repararea prejudiciilor; formulează puncte de vedere, la cererea Curţii Constituţionale; aprobă propunerile de sesizare din oficiu; aprobă efectuarea anchetelor şi a vizitelor; aprobă notele privind propunerea de soluţionare a unor petiţii adresate Avocatului Poporului.

"Delegarea atribuţiilor în perioada concediului de odihnă este o instituţie juridică permisă de prevederile art.15 alin.(3) din Legea nr.35/1997, republicată, potrivit cărora Avocatul Poporului poate delega exercitarea acestor atribuţii adjuncţilor săi sau unor persoane cu funcţii de conducere din cadrul instituţiei. Dispoziţiile art.15 alin.(1) lit.h) şi i) şi ale alin.(3) din Legea nr. 35/1997, republicată, se interpretează în lumina considerentelor deciziei nr.336/2013 a Curţii Constituţionale, care a reţinut că Avocatul Poporului are exclusivitatea în privinţa deciziei de a ridica o excepţie de neconstituţionalitate, parte a independenţei instituţionale şi funcţionale de care acesta se bucură (...)'. În consecinţă, începând cu anul 2014, în acord cu aspectele reţinute în decizia nr.336/2013 a Curţii Constituţionale, s-a exceptat, în mod consecvent, delegarea atribuţiilor privind sesizarea Curţii Constituţionale, aşa cum reiese din ordinele privind delegarea atribuţiilor, afişate pe site-ul instituţiei Avocatul Poporului, la secţiunea Latest News/Resurse", se mai arată în comunicat.

În consecinţă, mai arată Victor Ciorbea, Avocatul Poporului nu a delegat nici prin Ordinul nr.190 din 16 octombrie 2018 atribuţiile referitoare la sesizarea Curţii Constituţionale cu privire la neconstituţionalitatea legilor, înainte de promulgarea acestora şi nici pe cea de sesizare directă cu excepţia de neconstituţionalitate a legilor şi ordonanţelor.

"Avocatul Poporului consideră că decizia de a nu delega atribuţiile în materia controlului de constituţionalitate al legilor şi ordonanţelor pe calea obiecţiei şi a excepţiei de neconstituţionalitate este justificată şi de faptul că instituţia Avocatul Poporului este o autoritate publică unipersonală, autonomă şi independentă. Avocatul Poporului opinează că aspectele sus-menţionate reprezintă o consecinţă a realităţilor social-politice şi economice ale României, care au determinat legiuitorul constituant să creeze o instituţie de tip Ombudsman cu caracter unipersonal. Tipul de conducere unipersonal al instituţiei, astfel cum reiese din dispoziţiile constituţionale, în antiteză cu modalitatea de conducere colectivă întâlnită în cadrul altor instituţii de tip Ombudsman, conferă Avocatului Poporului putere de decizie şi în egală măsură răspunderea personală pentru hotărârile luate. Acestea sunt raţiunile care fundamentează deciziile Avocatului Poporului în delegarea atribuţiilor sale", se mai arată în comunicatul Avocatului Poporului.

Victor Ciorbea mai spune că instituţii de tip Ombudsman unipersonale se regăsesc, de exemplu, în Portugalia, ţară în care Ombudsmanul este asistat de doi adjuncţi cărora li se pot delega anumite atribuţii, însă atribuţia de sesizare a CCR nu poate fi delegată. 

USR, PNL şi Parchetul General au solicitat Avocatului Poporului să sesizeze CCR în legătură cu neconstituţionalitatea unor prevederi din OUG 92/2018 privind modificarea legilor Justiţiei, promovată de ministrul Justiţiei, Tudorel Toader. 

Victor Ciorbea a anunţat, însă, că se află în concediu în SUA până pe 30 octombrie. 

Citeşte mai multe despre:   Victor Ciorbea,   Avocatul Poporului,   Tudorel Toader ,   OUG 92/2018,   USR,   PNL,   Avocatul Poporului
 
 
 
Loading...