Acasa Ştiri Externe Premiul Nobel pentru Chimie 2014, acordat cercetătorilor Tomas Lindahl, Paul Modrich și Aziz Sancar pentru mecanismele celulare de reparare a ADN-ului

Un articol de: - 07 Oct 2015, 14:56
Premiul Nobel pentru Chimie 2014, acordat cercetătorilor Tomas Lindahl, Paul Modrich și Aziz Sancar pentru mecanismele celulare de reparare a ADN-ului Foto: reporterntv.ro Externe

Suedezul Tomas Lindahl, americanul Paul Modrich şi cetățeanul de origine turco-americană Aziz Sancar sunt cei trei câștigători ai premiului Nobel pentru chimie din acest an. Cercetătorii au fost premiați pentru studiile lor despre mecanismele celulare de reparare a ADN-ului, potrivit site-ului prestigioasei competiții.

Cercetările lor au furnizat date importante despe modul în care funcționează celulele vii, informații fiind folosite pentru dezvoltarea de noi tratamente împotriva cancerului.

Thomas Lindahl a fost cel care a demonstrat că ADN-ul nu este o moleculă stabilă, așa cum se crezuse anterior. Descoperind că ADN-ul se dezintegrează într-un anumit ritrm, cercetătorul a putut dezvolta un mecanism molecular care contracarează constat colapsul.

Aziz Sancar a descoperit repararea prin excizie de nucleotide, mecanismul folosit de celule pentru a se apăra de vătămările provocate de radiațiile ultraviolete, iar Paul Modrich a dezvoltat mecanismul "repararea nepotrivirii" prin care a demonstrat că în timpul diviziunii celulare, celulele care corectează erorile ADN-ului se multiplică.

Luni au fost anunțați câștigătorii premiului Nobel pentru medicină. William C. Campbell (Irlanda), alături de Satoshi Ōmura (Japonia) au primit prestigioasa distincție pentru o descoperire privind o nouă terapie a infecţiilor cauzate de viermi cilindrici, iar Youyou Tu (China) a fost premiată pentru descoperirea unei noi terapii împotriva malariei.

Premiul Nobel pentru fizică pe 2015 a fost primit de cercetătorii Takaaki Kajita  şi Arthur B. McDonald pentru experimentele cu care au demonstrat că neutrinii îşi schimbă identitatea.

Sezonul din anul acesta va continua joi cu premiul Nobel pentruliteratură. Vineri va avea loc premierea celui pentru pace, iar cel pentru economie va fi decernat luni, 12 octombrie.

Laureaţii vor primi câte o medalie din aur şi un premiu în valoare de 8 milioane de coroane suedeze (circa 850.000 de euro). Premiul va fi împărțit între maxim trei câștigători pentru fiecare categorie.

Citeşte mai multe despre:   ADN