Acasa Ştiri High-Tech Un grup de cercetători sunt autorii unei imagini care ne permite să vedem un jet colosal de plasmă ce scapă dintr-o gaură neagră la viteze apropiate de cea a luminii (FOTO)

Un articol de: Ramona Zaharia - 08 Apr 2020, 15:17
Un grup de cercetători sunt autorii unei imagini care ne permite să vedem un jet colosal de plasmă ce scapă dintr-o gaură neagră la viteze apropiate de cea a luminii (FOTO) Foto: captură Youtube High-Tech

Consorțiul Event Horizon Telescope a publicat o imagine după prelucrarea datelor din observațiile de acum trei ani. Imaginea prezintă baza unui jet colosal de plasmă ce scapă dintr-o gaură neagră supermasivă la viteze apropiate de cea a luminii. În aprilie 2019, tot consorțiul Event Horizon Telescope a publicat prima imagine directă a unei găuri negre.

Pentru prima dată, cercetătorii pot vedea ce se petrece în jurul unei găuri negre

Potrivit cercetătorilor, studiile unei regiuni a spațiului numită 3C 279 va contribui la ajutarea întețegerii mai bine a fenomenelor care se petrec în apropierea unei găuri negre.
3C 279 este un quasar care se găsește într-o galaxie situată la 5,5 miliarde de ani lumină de planeta Pământ. Un quasar este o sursă puternică de radiații luminoase și electromagnetice, care este identificată cu ajutorul radiotelescoapelor. Energia emisă de quasari se explică prin existența unei găuri negre supermasive în centrul galaxiei, potrivit Hotnews.

În ceea ce privește imaginea, autorii cercetări transmit că aglomerarea strălucitoare din stânga fotografiei este discul de acreție, care este, la rândul lui, compus din gaz supraîncălzit și din praf. Discul de acreție se rotește cu viteze uriașe în jurul găurii negre. Jetul de plasmă iese aparent din acest disc, iar în imagine se vede ca un jet roșu cu luminozitate mai redusă. Fotografia face parte din sesiunea de observații din 2017.

Jetul este parte a unui blazar. Blazarul este o sursă de energie foarte compactă, de tipul unui quasar, asociat cu o gaură neagră în centrul unei galaxii. Blazarii sunt unele dintre cele mai violente fenomene din Univers și emit o mare cantitate de radiații de toate lungimile de undă dintr-o regiune aflată în centrul lor nu mai mare decât sistemul nostru solar. Această radiație este generată de o gaură neagră supermasivă prezentă în centrul lor, cu o masă de ordinul unui milion până la un miliard de mase solare.

„O parte din materia din jurul unei găuri negre va trece dincolo de orizontul găurii și nu va mai reveni niciodată, dar o altă parte din materie poate fi lansată de-a lungul acestor câmpuri magnetice puternice care străbat gaura neagră și această parte constituie jeturile. Găurile negre nu doar că absorb multă materie, dar și elimină o parte din ea, pentru că sunt puternic magnetizate și se rotesc atât de repede”, a declarat Ziri Younsi de la University College London și co-autor al cercetării.

De asemenea, cercetătorii în cauză au mărturisit că este imaginea cu cea mai bună rezoluție a unui jet de plasmă din jurul unei găuri negre supermasive. Pentru prima data, pot vedea ce se petrece la baza jetului.

Lucrarea a fost publicată în revista științifică Astronomy & Astrophysics.

Ce este o gaură neagră

O gaură neagră este o regiune în spațiu-timp cu o forță gravitațională atât de mare încât nimic, nici măcar particulele și radiația electromagnetică ca lumina, nu poate scăpa odată intrat în ea. Teoria relativității generale prezice că o masă suficient de compactă poate deforma spațiul și timpul astfel încât să formeze o gaură neagră. În multe moduri, o gaură neagră se comportă ca un corp negru ideal, deoarece nu reflectă lumină deloc.

Mai mult, teoria câmpului cuantic în spațiu-timp curbat prezice un orizont al evenimentelor invers proporțional masei acestuia. Temperatura este de ordinul miliardelor de grade Celsius în cazul găurilor negre de masă stelară, făcându-le imposibil de observat.