Știm că timpul tău e prețios, așa că nu te vom deranja cu știri care nu sunt știri.
Abonează-te la notificările B1.ro și vei primi o selecție riguroasă a celor mai importante știri ale zilei.
Nu, multumesc Accept
Acasa Ştiri Politică Cum arată programele de guvernare ale PNL, PSD și USR-PLUS: Liberalii vorbesc despre investiții de 449 ori în 340 de pagini, social-democrații de 78 de ori în 320 pagini, iar USR-PLUS de 233 ori în 451 de pagini

Cum arată programele de guvernare ale PNL, PSD și USR-PLUS: Liberalii vorbesc despre investiții de 449 ori în 340 de pagini, social-democrații de 78 de ori în 320 pagini, iar USR-PLUS de 233 ori în 451 de pagini

Un articol de: Ramona Zaharia - 20 Noi 2020, 23:05
Cum arată programele de guvernare ale PNL, PSD și USR-PLUS: Liberalii vorbesc despre investiții de 449 ori în 340 de pagini, social-democrații de 78 de ori în 320 pagini, iar USR-PLUS de 233 ori în 451 de pagini Foto: Inquam Photos / Liviu Chirica Politică

PNL, PSD și USR-PLUS și-au făcut publice programele de guvernare și cu toate că modul de prezentare diferă, toate formațiunile promit că vor construi drumuri, școli, spitale și vor susține mediul de afaceri. În ceea ce privește modul în care liberalii, social-democrații și cei de la USR-PLUS vorbesc despre investiții există anumite diferențe importante, după cum reiese dintr-o analiză publicată de HotNews.ro. Concret, în programul PNL, cuvintele investiții/investiție apar de 449 ori în 340 de pagini, în cel al social-democraților - de 78 de ori în 320 pagini, iar în cazul USR-PLUS sunt menționate de de 233 ori în 451 de pagini.

Așadar, liberlii promit un model de dezvoltare economică bazat pe investiții. PNL vorbește despre o creștere economică cu un ritm mediu anual de 5,6% în perioada 2021-2024, cu o absorbție importantă de fonduri europene spre finalul intervalului.

La rândul lor, social-democrații estimează o creștere anuală a sumelor alocate investițiilor cu 10 miliarde lei până la 19 miliarde lei și vorbesc despre crearea unui Fond Strategic de Investiții.

Iar USR-PLUS nu vorbesc despre ținte sau scenarii macroeconomice.

 

Ce proiecte de investițiii sunt menționate în programul de guvernare al PNL 

 

Astfel, în ceea ce privește transportul rutier, PNL promite peste 970 Km de autostrăzi și drumuri expres în perioada 2021-2024 din care 660 Km de autostradă și 310 Km drum expres. Printre proiectele avute în vedere de liberali se numără 320 Km din Autostrada A7, Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani – 6,09 mld. lei, 160 Km din Autostrada Transilvania – 4,17 mld. lei, 100 Km din Autostrada de Centură a Bucureștiului (Sud și Nord) – 4,93 mld. Lei, 121 Km din Drumul Expres Craiova-Pitești – 3,15 mld. lei sau 98 km – Drum Expres Buzău-Brăila – 1,80 mld. lei.

În programul de guvernare al PNL sunt cuprinse și proiecte noi de investiții pentru urmîtorii patru ani în Moldova, Dobrogea și Regiunea de Sud, printre care Autostrada A8, Târgu Mureș-Târgu Neamț-Iași-Ungheni – aprox. 311 Km, 35,85 mld. lei, Autostrada A7, Pașcani-Suceava-Siret –101 km, 2,18 mld. lei, Autostrada A13, Brașov-Bacău – 165 km, 8,85 mld. lei; Autostrada A13, Sibiu-Brașov – 125 km, 7,10 mld. lei.

Totodată, liberalii menționează că vor fi începute lucrări la Autostrada Nordului – 335 km, 6,68 mld. lei; Autostrada Ploiești-Comarnic-Brașov – 113,6 km, 6,31 mld. lei; Secțiunile 2, 3 și 4 din Autostrada Sibiu-Pitești – 79 km, 11,32 mld. lei.A început să-și renveze casa, dar după ce a dărâmat un perete a încremenit. Ce a găsit acolo, i-a șocat pe toți (FOTO)

În ceea ce privește infrastructura feroviară, în programul de guvernare al liberalilor se vorbește despre creşterea vitezelor tehnice şi comerciale pe 1.000 Km din reţeaua feroviară, iar printre tronsoanele în care ar urma să se investească în următorii se află București-Brașov, Timișoara-Arad, București-Buzău, București-Craiova, Pașcani-Iași, București-Pitești – 1,7 mld. lei; Brașov-Sighișoara-Simeria-Curtici: cca. 20 mld. lei; Timişoara-Arad-Caransebeş – 7,3 mld. lei sau Predeal-Braşov – 4,5 mld. lei.

Investiții ar urma să fie făcute și la metrou. Este vorba despre dezvoltarea infrastructurii feroviare aferente zonei metropolitane a Municipiului Bucureşti prin modernizarea Inelului Feroviar Bucureşti; finalizarea Magistralei 5: Drumul Taberei-Pantelimon-Secţiunea 2, Eroilor-Piața Iancului – 2,65 mld. Lei și lansarea în execuție a Magistralei 6 - legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă-1 Mai-Otopeni – 2,6 mld. Lei. Totodată, liberalii menționează în programul lor de guvernare dezvoltarea noii magistrale de metrou Gilău-Florești-Cluj Napoca, un proiect în valoare de 5,6 mld lei.

În același document sunt prevăzute investiții în vederea modernizării infrastructurii porturilor maritime și fluviale, precum și a infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța, Aeroportul Internațional Timișoara-Traian Vuia, la Compania Națională Aeroporturi București, precum și la Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca. Totodată, liberalii promit să implementeze Programului strategic de dezvoltare al Aeroportului Internațional Henri Coandă București în valoare de 4,77 mld. de lei.

În ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii locale, se menționează extinderea rețelelor de apă și canalizare în 750 de localități - 8 mld. de lei, racordarea localităților la rețelele de gaze – 1 mld.Euro, precum și modernizarea a 70% dintre din drumurile județene și local.

În privința educației, liberalii promit construcția și reabilitarea a 2.500 de creșe, grădinițe și școli; 40 de campusuri școlare și 30 de cămine studențești; reabilitarea a 8 centre universitare; și 250 săli de sport școlare.

În domeniul sănătății, se vorbește despre 3 spitale regionale la Iași, Cluj și Craiova și 10 unități sanitare noi și extinderi prin programele europene de finanțare; reabilitarea și modernizarea a 25 spitale județene și 110 spitale orășenești; și 1.450 centre medicale în mediul rural.

Investiții ar urma să fie făcute și în domeniul sportului, în acest context fiind menționate, printre altele, 12 complexuri sportive, 5 săli polivalente și 8 bazine olimpice.

În domeniul energiei, se promit investiții strategice în domeniul energiei nucleare, noi capacități hidroenergetice și din surse eoliene în valoare de 26 mld.lei, precum și susținerea exploatărilor de gaze naturale din offshore de la Marea Neagră.

În agricultură se vorbește despre dezvoltarea fermelor de familie și promovăm comercializarea produselor românești și despre investiții de 6,5 mld. Euro în infrastructura de irigații.

Programul de guvernare al PNL cuprinde și o listă întreagă de scheme de ajutor de stat printre care se numără Schema de ajutor de stat pentru compensarea parțială a pierderilor înregistrate de companiile din HoReCa și turism în 2020 față de veniturile din 2019 sau Schema de ajutor de stat pentru compensarea parțială a pierderilor pentru chiriașii centrelor comerciale care și-au suspendat activitatea în 2020 – 160 mil. Lei.

 

Promisiunile PSD privind investițiile în următorii patru ani 

 

La rândul lor, social-democrații estimează o creștere anuală a sumelor alocate investițiilor cu 10 miliarde lei până la 19 miliarde lei și vorbesc despre crearea unui Fond Strategic de Investiții.

Pe lista promisiunilor PSD în ceea ce privește transportul rutier se regăsesc proiecte precum: Autostrada Sibiu-Pitești 1,237.81 mil.euro - Fonduri UE; Autostrada Sibiu - Brasov 683.91 mil.euro – Fonduri UE; Autostrada de Centura Bucuresti Nord 512.98 mil.euro – Fonduri UE; Autostrada Sebes – Turda – Fonduri UE; Drum expres Craiova - Pitesti 231.72 mil.euro - Fonduri UE; Drum expres Legatura A3 - Aeroport Henri Coanda 39.97 mil.euro – Fonduri UE sau Varianta ocolitoare Iasi 26.16 mil.euro - Fonduri UE.

În privința proiectelor de cale ferată se menționează: Predeal -Brașov 418 mil.euro; București - Craiova 836 mil.euro; Brașov – Sighișoara 677 mil.euro sau București - Giurgiu Fr. 198 mil.euro. Toate, din fonduri europene.

PSD promite și îmbunătățirea condițiilor de navigabilitate pe sectorul Dunării cuprins între Călăraşi şi Brăila - liminarea punctului critic Bala 230 mil.euro sau modernizarea infrastructurii portuare - 400 mil. Euro, de asemenea din fonduri UE.

Investițiile de la metrou curpind: modernizarea stațiilor și achiziția de echipamente de ventilație 150 mil.euro - Fonduri UE, M6 secțiunea sudică 260 mil.euro - Fonduri UE, M5 secțiunea mediană Universitate-Iancului 550 mil.euro - Fonduri UE, Prelungire M2 Pipera - Berceni 120 mil.euro - Fonduri UE.

În ceea ce privește transportul aerian, PSD menționează, printre altele, extinderea pistelor și a căilor de rulare, extinderea/lărgirea pentru a putea opera aeronavele de tip E și F fără sa fie operate sub restricții.

În domeniul energiei, se vorbește despre lansarea unui Program Național de Revitalizare a Petrochimiei naționale și de valorificare a gazului intern pentru a dezvolta producţia de îngrăşăminte; racordarea gratuită a încă 1 milion de familii din toate zonele țării la reţeaua de alimentare cu gaze, până în 2024; prelungirea duratei de viaţă la reactoarele 1 şi 2 de la Cernavodă şi finanţarea realizării reactoarelor 3 şi 4 sau susținerea cercetării și inovării.

În privința sprijinului pentru afaceri, social-democrații fac referiri la un program 2 mld. € pentru companii strategice; finanțarea a 10.000 de proiecte cu o sumă de 200.000 lei pe proiect, pentru stimularea antreprenoriatului și crearea de noi locuri de muncă sau granturi între 50.000 și 200.000 € pentru firmele cu cifra de afaceri mai mică de 1 mil. €, pentru software de e-commerce și de administrare a unei firme.

 

Despre ce proiecte vorbesc cei de la USR-PLUS în programul de guvernare 

 

Ajungând la programul de guvernare al celor de la USR-PLUS, în documentul acestora, în privința desvoltării economice se pune accent mai ales pe folosirea fondurilor obținute din exploatarea gazelor din Marea Neagră pentru investiții, prin fondurile de pensii administrate privat.

De asemenea, se vorbește despre un fond de 1 miliard de euro pentru o infrastructură sanitară, fiind menționate aici finalizarea spitalelor regionale din Cluj, Iași și Craiova și pregătirea construcției de spitale regionale în București, Brașov și alte centre universitare.

Se menționează și revigorarea Institutului Ana Aslan, crearea unei Bănci Naționale de Dezvoltare sau reindustrializarea României și atragerea de investiții strategice în domeniile cheie ale viitorului.

Totodată, USR-iștii promit un Plan Național Strategic care să includă o măsură de sprijinire a formării de asociații agricole, o alta dedicată exclusiv acestor forme asociative, precum și dezvoltarea și implementarea unei strategii de implicare în mod activ a companiilor mari din agricultură.

În privința proiectelor de transport, în programul USR-PLUS se vorbește depre legarea Transilvaniei de Muntenia și finalizarea coridorului european Nădlac–Constanța prin proiectele A1 Sibiu–Pitești și A0 Autostrada de Centură a Bucureștiului. Totodată, se amintește despre necesitatea conectării Transilvaniei de Moldova prin autostrada A8 Iași-Tg. Mureș și de Muntenia prin autostrada A7 Siret–A3–București.

Potrivit celor de la USR-PLUS, finanțarea europeană este esențială, iar printre proiectele prioritare ar fi A3 Ploiești–Brașov, A6 Lugoj–Caransebeș-Turnu Severin-Craiova, A3 Transilvania Cluj–Oradea–Vama Borș, A13 Sibiu–Brașov–Bacău, drumurile exprese Pitești–Craiova, Arad–Oradea, Măcin–Constanța–Vama Veche, legăturile cu Republica Moldova, Serbia, Ucraina și Bulgaria.

În privința investițiilor pentru calea ferată sunt menționate: magistralele București—Craiova—Timișoara—Arad, Ploiești—Suceava, Brașov—Sibiu—Vințu de Jos, Teiuș—Cluj sau Mărășești—Iași, precum și a conectorilor la acestea. Închiderea verigilor-lipsă din rețea: electrificarea liniei Cluj—Oradea—Episcopia Bihor, electrificarea liniei Baia Mare—Satu Mare—Oradea—Arad, electrificarea și redeschiderea liniei București—Giurgiu—Ruse, electrificarea liniei Tecuci-Iași.

Alte proiecte se referă la construirea noului terminal al aeroportului Otopeni și refacerea pistelor, finalizarea magistralei M5 (Drumul Taberei - Pantelimon), continuarea magistralei pe sectorul Eroilor–Universitate–Iancului–Pantelimon, precum și continuarea spre sudul orașului a liniei de metrou M4 Străulești–Gara de Nord sau pregătirea metroului diagonal M7 Rahova–Unirii–Obor–Colentina și a semi-inelului sudic M8 Crângași–Dristor. Dacă se dovedește a fi fezabil, cei de la USR-PLUS au în vedere și sprijinirea proiectului de metrou de la Cluj–Napoca.

Cât despre domeniul energiei, în programul lor de guvernare USR-iștii vorbesc, printre altele, despre retehnologizarea Unității 1 a Societății Naționale „Nuclearelectrica”, construirea Unităților 3 și 4 sau creșterea nivelului de interconectare a României la minim 15% până în 2030.

Citeşte mai multe despre:   PNL,   PSD,   USR-PLUS