Știm că timpul tău e prețios, așa că nu te vom deranja cu știri care nu sunt știri.
Abonează-te la notificările B1.ro și vei primi o selecție riguroasă a celor mai importante știri ale zilei.
Nu, multumesc Accept
Acasa Ştiri Politică Telegramele WikiLeaks despre România, scurse mai devreme în presă. Cine a pornit dezvăluirile?

Telegramele WikiLeaks despre România, scurse mai devreme în presă. Cine a pornit dezvăluirile?

Un articol de: - 27 Mar 2011, 22:38
Politică

În urmă cu câteva zile, mai mulţi jurnalişti anunţau că vor începe săptămâna viitoare publicarea unor telegrame despre România trimise de Amasada SUA la Bucureşti către Statele Unite şi obţinute de WikiLeaks. Cele 1.200 de telegrame erau deţinute în exclusivitate de Centrul Român pentru Jurnalism de Investigaţie (CRJI), cu care trei publicaţii au încheiat un parteneriat: Adevărul, Jurnalul Naţional şi Kamikaze.

Reprezentanţii celor trei publicaţii au decis să înceapă publicarea documentelor de miercuri, 30 martie. Tot atunci, acestea urmau să fie prezentate şi la emisiunea "Evenimentul Zilei", de pe B1 TV.

În cursul zilei de duminică, postul de televiziune Realitatea TV a anunţat că va face publice o serie de informaţii care apar în aceste documente. Anunţul a fost urmat de un scandal de proporţii izbucnit la sediul Realităţii TV, unde se pare că Sorin Ovidiu Vîntu, unul dintre numele care apar în aceste telegrame, a venit să-l schimbe din funcţie pe managerul postului, Sebastian Ghiţă.

O altă consecinţă a anunţului a fost o explozie a informaţiilor traduse din telegramele WikiLeaks pe Internet şi la posturile de ştiri. Se naşte astfel, întrebarea, de unde s-au scurs aceste documente şi în ce măsură sunt ele redate în mod obiectiv.

Într-o ediţie specială a emisiunii "Evenimentul Zilei", de pe B1 TV, difuzată duminică seară, invitatul permanent al emsiunii, analistul Ion Cristoiu, a declarat că este foarte important să se ştie dacă publicaţiile respective fac o anumită selecţie, dar şi dacă au primit documentele deja selectate.

Ion Cristoiu, despre telegramele WikiLeaks


Într-o intervenţie telefonică, redactorul-şef adjunct al Kamikaze, Cătălin Prisăcariu, şi-a exprimat regretul faţă de lipsa de transparenţă a unor colegi de a începe publicarea telegramelor, susţinând totodată că din ce există la ora actuală în presă lipsesc multe fragmente.

"Noi am decis să publicăm zi cu zi în origianl şi în integralitatea lor, pentru ca toţi cei care vor să le vadă să aibă acces la o bază de date. (...) Câtă vreme nişte oameni le-au dat înainte, îi felicit profesional că le-au dat înainte, cu excepţia unor mici sincope de transparenţă. Noi am ales să le dăm în original", a declarat Cătălin Prisăcariu.

"Nu ştiu câte s-au dat, poate a fost o decizie editorială, poate că mâine vor veni cu altele. Traducerile  publicate astăzi sunt fragmentare, lipsesc în traducere multe paragrafe", a mai spus jurnalistul.

Cătălin Prisăcariu, despre telegramele WikiLeaks


La rândul său, Liviu Avram, redactorul-şef adjunct al Adevărul, a declarat că a fost plecat din ţară până duminică, astfel că nu ştie cine a divulgat informaţiile.

"Nu-mi explic şi refuz să intru şi într-o paranoie să încep să bănuies pe toată lumea. Aştept şi un răspuns de la WikiLeaks dacă a dat şi altor jurnalişti", a spus Liviu Avram.

"Nu vor avea foarte mulţi oameni de suferit. Multe dintre ele sunt chestiuni cunoscute, important e că diplomaţi americani le-au luat şi le-au transmis în SUA", a mai spus ziaristul.

Liviu Avram, despre telegramele WikiLeaks


Una dintre publicaţiile care au început să posteze telegramele WikiLeaks, deşi nu se numărau printre cele trei care au anunţat semnarea unui parteneriat cu CRJI, este Hotnews.ro. Duminică seară, pe site-ul de ştiri au început să apară mai multe telegrame WikiLeaks traduse în limba română.

Contactat de Robert Turcescu la "Evenimentul Zilei", Dan Tapalagă, de la Hotnews, a refuzat să comenteze pe marginea surselor şi a numărului de telegrame pe care le are publicaţia.

"Exclusă orice discuţie despre surse, despre ce fac ceilalţi, nu ne interesează", a spus Dan Tapalagă, adăugând că publicarea lor "ridică o problemă de acurateţe jurnalistică" şi de profesionalism, întrucât unele afirmaţii nu sunt asumate de Ambasadă.

Dan Tapalagă, despre telegramele WikiLeaks


În cadrul emisiunii, Robert Turcescu a prezentat şi poziţia reprezentanţilor Ambsadei SUA la Bucureşti, care susţin că nu se pot pronunţa asupra autenticităţii niciunui document oferit presei.

"Departamentul de stat nu comentează cu privire la materiale, inclusiv documente confidenţiale, care e posibil să fi ajuns în presă. Noi nu ne putem pronunţa asupra autenticităţii niciunui document oferit presei", susţine biroul de presă al Ambasadei Statelor Unite ale Americiii.



Citeşte mai multe despre:   Wikileaks,   Romania,   presa,   Evenimentul Zilei,   Robert Turcescu,   Ion Cristoiu
 
 
 
Loading...