Știm că timpul tău e prețios, așa că nu te vom deranja cu știri care nu sunt știri.
Abonează-te la notificările B1.ro și vei primi o selecție riguroasă a celor mai importante știri ale zilei.
Nu, multumesc Accept
Acasa Ştiri Social EXCLUSIV // Autostrada Sebeș - Turda se apropie de-al 5-lea an de întârziere. Explicația CNAIR

EXCLUSIV // Autostrada Sebeș - Turda se apropie de-al 5-lea an de întârziere. Explicația CNAIR

Un articol de: Andi Miron - 26 Aug 2020, 15:22
EXCLUSIV // Autostrada Sebeș - Turda se apropie de-al 5-lea an de întârziere. Explicația CNAIR Autostrada Sebeș-Turda lotul 2 / Foto: Captură CNAIR (2019) Social

Loturile 1 și 2 ale Autostrăzii Sebeș - Turda sunt celebre pentru titulatura de „drumuri-muzeu". Proiectul Autostrăzii A10 a fost demarat în 2014 și trebuia să fie gata în 2016. De 4 ani de zile, finalizarea celor două tronsoane de 17 kilometri (lotul 1), respectiv 24,2 kilometri (lotul 2) este amânată de la an la an de constructori și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Actualul termen de finalizare pentru lotul 2 al Sebeș - Turda este 3 decembrie 2020. Șansele ca antreprenorul grec Aktor să realizeze în nici 4 luni de zile mai bine de o pătrime din proiect sunt infime, având în vedere ritmul de lucru din ultimii 6 ani. Stadiul fizic al tronsonului de 24,2 kilometri este de 72,47%, potrivit CNAIR, un proiect în valoare de 549,33 milioane de lei fără TVA. 

Și lotul 1 al Autostrăzii Sebeș Turda, de 17 kilometri, trebuia să fie gata în 2016. Antreprenorii Impresa Pizzarotti și Pomponio Construcții SRL stau mai bine însă, cu 90,30% stadiul fizic. Termenul de finalizare este tot decembrie 2020. Cel mai probabil, va fi dat în folosință în 2021. Proiectul are o valoare totală de 541,73 de milioane de lei fără TVA.

Astfel, Sebeș-Turda se pregătește pentru cel de-al 5-lea an de întârzieri. Autostrada va avea în total 70 de kilometri. Lotul 3, de 12,4 kilometri și lotul 4, de 16,3 kilometri, au fost date în exploatare în 2018, deci cu doi ani întârziere. 

 

Reacția CNAIR, în urma întârzierilor de la Autostrada Sebeș-Turda (A10)

 

Contactată de B1.ro, CNAIR evită să se pronunțe cu privire la data de finalizare a proiectului. 

„Noi încercăm, vă ținem la curent cu toate stadiile noastre, avem discuții cu antreprenorii. Facem toate demersurile ca ei să poată îndeplini lucrurile prevăzute în contract. Restul ține de ei, de mobilizarea lor.

Recunoaștem că au fost întârzieri, dar acum lucrăm ca să recuperăm și să intrăm în ritmul normal. Foarte multe lucruri țin de mobilizarea lor (n.r. - a antreprenorilor)", a declarat Manuela Dumitru, director de comunicare la CNAIR, pentru B1.roHoroscop Alina Bădic // Horoscopul CHINEZESC pentru luna Cocoșului

 

CNAIR anunță sancțiuni în cazul întârzierilor

 

În cazul în care vor apărea noi întârzieri, CNAIR va pregăti sancțiuni pentru antreprenori. 

„Ba da, noi asta facem. Conform contractului, noi avem pârghiile necesare (n.r. - pentru a aplica sancțiuni)", a precizat oficialul CNAIR pentru B1.ro

 

Alin Șerbănescu, fost purtător de cuvânt la CNAIR: „Lotul 2 al Autostrăzii Sebeș-Turda are o istorie foarte ciudată"

 

Răzvan Cuc, ministru PSD în Guvernul Dăncilă, a fost pornit în 2019 să rezilieze contractul cu Aktor. Mai apoi, ministrul s-a răzgândit și a declarat că proiectul va fi gata până la finalul anului.

„O să vedeţi furnicar. Mi s-a spus că de la 1 iulie vor fi în şantier, gradual se va mări numărul de utilaje pentru a se încadra în termen", a precizat fostul ministru la finalul lui 2019. 

Alin Șerbănescu, fost purtător de cuvânt la CNAIR, demis în timpul mandalului lui Răzvan Cuc, amintește „istoria ciudată" a lotului 2 al Autostrăzii Sebeș-Turda.

„Lotul 2 are o istorie foarte ciudată. Ioniță și ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, au vrut să rezilieze contractul. S-au mai gândit, pentru că se pierdea mult timp dacă se scotea proiectul la licitație. Când a venit Neaga la CNAIR, Cuc iar a vrut să le rezilieze contractul, deși Aktor avansa. Nu avansa spectaculos, dar totuși avansa... S-a dus Răzvan Cuc pe șantier, unde i-a amenințat pe constructori că le reziliază contractul. După aceea, a urmat vizita la Salonic. Brusc, s-a pus batista pe țambal. Apoi, a venit Bode la Transporturi. Suntem într-o fază în care nu știm cum va aborda CNAIR relația cu Aktor, care întârzie la nesfârșit", a declarat Alin Șerbănescu pentru B1.ro

Autostrăzile-muzeu reprezintă creația unor metehne bine împământenite, susține Alin Șerbănescu.

„O parte dintre constructori, care știu care sunt mizele, te tot duc cu zăhărelul. Promit autostrăzi cu 7 benzi, gata într-o lună, informații lansate în presă. Aceste promisiuni țin de plata unor facturi. Pe la jumătatea lui noiembrie, când începe să ningă sau să plouă, spun că nu au putut să toarne asfalt sau să compacteze stratul de balast stabilizat. Ai trecut de ceasul al 12-lea și compania națională o dă la întors, spunând că anul acesta nu a avut noroc și că pentru anul viitor, precis se va face. Între timp, se mai schimbă directorii și se întreține acest cerc vicios, care va continua, dacă nu există bună credință, profesionalism și logică", a precizat fostul oficial al CNAIR pentru B1.ro

 

Autostrada Sebeș-Turda, la întrecere cu Magistrala 5 Drumul Taberei

 

Un alt proiect amplu de infrastructură care are întârzieri uriașe este metroul din Drumul Taberei. Trebuia să fie gata în 2014, an din care promiunile au continuat să curgă din partea oficialilor responsabili. 

„În acest moment, stadiul lucrărilor este de 97,5%", a precizat Metrorex pentru B1.ro în urmă cu două săptămâni. 

Compania evită să-și ia un angajament ferm pentru anul în curs. 

„Punerea în funcțiune cu călători pe Magistrala 5 de metrou, tronsonul Drumul Taberei – Eroilor, va fi realizată după efectuarea tuturor probelor tehnologice și a tuturor etapelor ce trebuie urmate în vederea îndeplinirii condițiilor impuse de normele și reglementările în vigoare, astfel încât, la momentul utilizării transportului subteran de către publicul călător, să fie asigurată în totalitate siguranța traficului și a călătorilor", a declarat Metrorex pentru B1.ro

Citeşte mai multe despre:   EXCLUSIV,   autostrazi,   CNAIR,   Alin Serbanescu,   infrastructura,   Manuela Dumitru