Știm că timpul tău e prețios, așa că nu te vom deranja cu știri care nu sunt știri.
Abonează-te la notificările B1.ro și vei primi o selecție riguroasă a celor mai importante știri ale zilei.
Nu, multumesc Accept
Acasa Ştiri Social EXCLUSIV // Riscurile la care se expun veganii. Doctorul Simona Carniciu: „În momentul în care se renunță complet la orice produs de origine animală pot să apară probleme de sănătate”

EXCLUSIV // Riscurile la care se expun veganii. Doctorul Simona Carniciu: „În momentul în care se renunță complet la orice produs de origine animală pot să apară probleme de sănătate”

Un articol de: Maria Zărnescu - 19 Aug 2020, 15:09
EXCLUSIV // Riscurile la care se expun veganii. Doctorul Simona Carniciu: „În momentul în care se renunță complet la orice produs de origine animală pot să apară probleme de sănătate” FOTO: Pixabay.com Galerie foto (1) Social

EXCLUSIV // Dietele vegane sunt din ce în ce mai populare, însă specialiștii trag un semnal de alarmă și anunță că oamenii ar trebui să fie extrem de bine informați atunci când apelează la un astfel de regim. Mai mult decât atât, în cazul în care el nu este unul echilibrat, ar putea conduce la obezitate, iar pe termen lung la dereglări hormonale și îmbătrânirea prematură a pielii.

Doctorul Simona Carniciu, medi specialist în diabet, nutriție și boli metabolice a explicat în exclusivitate pentru B1.ro care sunt riscurile în fața cărora se expun veganii și ce efecte poate avea un astfel de regim asupra organismului.

 

Riscurile unui stil de viață vegan sau vegetarian

 

Doctorul Simona Carniciu a explicat pentru B1.ro ce riscuri ar putea apărea, odată cu trecere la un stil de viață vegan sau vegetarian. Dereglările hormonale și îmbătrânirea accentuată a pielii, sunt doar două dintre efectele pe care oamenii le vor sesiza în timp.

Organismul uman are nevoie de echilibru în alimentație, iar proteinele de origine animală sunt unul dintre ingredientele extrem de importante în funcționarea optimă a acestuia. Odată ce indivizii renunță la proteinele animale și așa numitele „grăsimi nesănătoase”, la nivelul organismului pot apărea o serie de dereglări.

„În momentul în care se renunță complet la orice produs de origine animală, pot să apară probleme de sănătate, prin faptul că se exclud în special aminoacizi esențiali, pe care organismul nu îi poate produce, iar ei sunt absolut necesari. În funcție de cât de informați sunt oamenii care aleg stilul de viață vegetarian sau chiar vegan, ei pot să își dozeze diverșii nutrienți care lipsesc, prin diverse suplimente, însă din păcate proteinele de orgine animală și grăsimile care sunt absolut necesare organismului nu pot fi suplinite. Astenia sau anxietatea poate să apară din cauza dezechilibrelor alimentare, înlocuirea senzației de sațietate, dată de proteina animală, cu carbohidrați duce la obezitate și chiar alte probleme de sănătate. Poate apărea chiar diabetul zaharat sau chiar diverse tipuri de cancere”, explică medicul pentru B1.ro.

 

O dietă vegană poate afecta echilibrul organismului

 Celebrul prezentator S-A STINS din viață. ESTE VESTEA TRISTĂ A ZILEIBeing Sent

Colesterolul, de exemplu, este unul dintre elementele de care organismul are nevoie pentru stabilirea  unuin echilibru hormonal.

Spre exemplu, grăsimile sănătoase cât și cele nesănătoase, pentru că știm că cele sănătoase se întâlnesc în produsele de origine vegetală, dar acelea pe care le denumim nesănătoase sunt și ele necesar a fi consumate. De exemplu, avem nevoie de colesterol, pentru că acesta face parte din structura membranei celulare pe de-l parte, iar pe de altă parte, permanent hormonii sexuali masculini și feminini se sintetizează pe bază de colesterol. O alimentație lipsită complet de colesterol poate să ducă la o afectare permanentă a anumitor sisteme. Pereții celulari sunt în absolut tot organismul și aceștia trebuie să aibă membrana intactă. În momentul în care se produc modificări, aceasta trebuie să fie refăcută repede, deci clar este nevoie de colesterol pentru acest lucru. Hormonii sexuali, pentru a fi sintetizați au nevoie de colesterol, în cantități foarte mici, iar dezechilibrele hormonale nu vor întârzia să apară, mai ales dacă dieta fără carne complet este și una în care nu există suplimente, pentru că persoanele nu sunt bine informate. Vitamina B-12 care este inițial în depozitele din organism, inițial în ficat, aceasta se epuizează treptat, iar neînlocuirea sau nesusținerea depozitului de vitamina B-12 poate duce la dezechilibre importante în organism”, detaliază doctorul Simona Carniciu.

 

Obezitatea, un risc mai puțin cunoscut

 

Persoanele care aleg un stil de viață vegan sau vegetarian ar trebui să cunoască foarte bine efectele și mai ales să se informeze în privința posibilelor riscuri, dar mai ales a alimentelor pe care aleg să le consume în locul proteinei animale.

Un regim vegetarian, caracterizat printr-o alimentație nepotrivită poate să ducă inclusiv la obezitate. Aceștia înlocuiesc carnea care are o senzație de sațietate mult mai crescută cu diverse alte produse, care în general sunt bazate pe carbohidrați, cum ar fi produsele din cereale. Aceste lucruri pot avea multe implicații în sănătatea individului. Sunt extrem de puține persoane care, atunci când aleg să vegetariene sau vegani duc un stil de viață extrem de echilibrat și bine informat, în așa fel încât să nu apară probleme de sănătate”, ne spune doctorul.

Este necesară foartă multă informare, determinare și accesibilitate către tot felul de preparate care să fie sănătoase, iar acest lucru se întâmplă la mai puțin de 5% din cei care aleg stilul de viață vegetarian sau vegan și restul din păcate manifestă tot felul de probleme”, a adăugat ea.

 

Sănătatea pielii, afectată și ea de grăsimile din organism

 

Sănătatea tenului și a pielii este influențată de grăsimile din organismul uman. Spre exemplu, pe termen scurt persoanele care adoptă un stil de viață vegetarian sau vegan ar putea experimenta o îmbănătățire a aspectului, însă pe termen lung, aceștia se vor confrunta cu îmbătrânirea accentuată.

Grăsimile au rolul lor în organism, inclusiv în sănătatea pielii și sunt alte principii nutriționale ce se regăsesc în carne și nu se regăsesc în regnul animal. Pentru un aspect foarte plăcut al pielii, este foarte important un aport mic de proteine de origine animală. Dacă se observă că vegetarienii inițial, aparent, sunt mult mai tineri și au un aspec tmult mai plăcut al pielii, dar peste 10 – 15 sau 20 de ani, aspectul pielii se înrăutățește dramatic și vor arăta mult mai îmbătrâniți. Toate efectele regimului vegan se văd peste ani”, ne spune nutriționistul.

 

Un stil de viață echilibrat, recomandare specialistului

 

Doctorul Simona Carniciu, medi specialist în diabet, nutriție și boli metabolice recomandă un stil de viață echilibrat, în care proteina animală să fie consumată în cantități moderate.

Eu am recomandat întotdeauna să fie regimul ideal bazat pe puțină carne, eventual 100 – 200 de grame zi și nu mai mult. Să nu existe mai mult de 25% din ceea ce consumăm într-o zi, deși este ideal să fie sub 10 – 15% aportul de proteină animală, aici se încadrează atăt sursele de carne, cât și ouă și lactate. Un stil de viață echilibrat trebuie să conțină și ceva produse de origine animală și cât se poate de multe legume și verdețuti. Trebuie să știi multe în așa fel încât să fii vegetarian. Trebuie să fii extrem de bine informat”, explică ea pentru B1.ro.

Dr. Simona Carniciu, Medic specialist Diabet, Nutriție și Boli Metabolice