Acasa Ştiri Știință Au găsit, lângă Mangalia, o peşteră veche de 5,5 milioane ani. A venit NASA! Au descoperit în ea ceva şoc! Au mai văzut asta doar pe Marte

Un articol de: Mirela Ionela Achim - 19 Ian 2021, 16:23
Au găsit, lângă Mangalia, o peşteră veche de 5,5 milioane ani. A venit NASA! Au descoperit în ea ceva şoc! Au mai văzut asta doar pe Marte Galerie foto (3) Știință

Ţara noastră se poate lăuda cu un fenomen geologic unic în lume: Peştera Movile, veche de 5,5 milioane de ani. Această atracţie turisitică este poziţionată în Dobrogea, lângă Mangalia.

Peştera a fost descoperită întâmplător în anul 1986, în timpul unor lucrări de construcţie a unei centrale. Muncitorii au atras atenţia autorităţilor, iar o echipă de profesionişti şi specialişti în speologie s-au deplasat la faţa locului. Cel care a studiat-o în detaliu se numeşte Cristian Lascu.

Un mediu de viaţă ciudat pentru organisme bizare

Oamenii de ştiinţă au rămas foarte miraţi să vadă că ecosistemul din peşteră a fost favorabil dezvoltării unor microorganisme şi altor fiinţe. De ce? Pentru că mediul era foarte ostil: fără lumină, cu foarte puţin oxigen, cu un rezervor de apă, dar cu o temperatură constantă de 25 de grade Celsius. Chiar au considerat că e o minune că viaţa s-a putut dezvolta aici.

Ce fel de specii au găsit în Peştera Movile?

Gheorghe Moroșan, ucigaşul de la Oneşti, mărturie oribilă în faţa anchetatorilor. I-a şocat chiar şi pe cei mai experimentaţi criminalişti!

Speologii au descoperit, spre surprinderea lor, specii de păieanjeni, scorpioni de apă, lipitori, diplopode, viemi inelaţi şi melci. Aceste organisme au evoluat şi s-au adaptat vieţii în beznă. Şi-au pierdut calităţile vizuale. Peştera noastră este unică în lume pentru că aici vieţuiesc 33 de specii care se găsesc doar la Movile, adică sunt endemice. Un exemplu este melcul "Heleobia dobrogica".

Cercetătorii NASA au venit la peşteră

Peştera Movile a devenit o curiozitate la nivel mondial. Chiar şi cercetători de la NASA au venit aici, pentru a studia fenomenul. Au observat condiţii unice de viaţă oferite de peşteră, ce se aseamănă cu cele din fosele vulcanice de pe Marte. Peştera Movile este un ecosiste foarte bine izolat natural.

Pestera Movile, unul dintre cele mai neobişnuite ecosisteme, este populată cu nevertebrate care au adaptări datorate vieţii subterane, cum ar fi:

1. au corpul depigmentat
  2. regresia sau absenţa totală a simţului văzului
  3. se hrănesc cu bacterii şi ciuperci care obţin energia din izvoarele calde sulfuroase de sub peşteră.

Citeşte mai multe despre:   Pestera,   Mangalia,   NASA